Rawatan Varma

Hidup sihat tanpa ubat

Kaedah minum air yang betul


Tip minum air
Teh, kopi, milo, nescafe, horlicks, coke, pepsi, 7up, miranda, sirap, bandung, tongkat ali dan semua jenis minuman yang dicampur dengan bahan pewarna, perasa, pewangi, herba, bahan kimia dan seumpama dengannya adalah makanan bagi pemahaman badan dan bukannya minuman. Bagi pemahaman badan, hanya air yang tidak dicampur dengan sebarang pewarna, perasa, pewangi, atau bahan yang lain adalah air.

Jika terasa dahaga jangan minum minuman yang dicampur dengan bahan kimia, pewarna, perasa dan sebagainya. Hanya minum air mentah yang tidak ditapis atau di didih.

Jika air di didih semua bakteria baik, mineral dan zat di dalam air akan mati dan jika di tapis dengan berlebihan semua bakteria baik dan mineral akan di tapis dan dibuang. Menurut sebuah laporan daripada W.H.O - Organisasi kesihatan dunia, air mengandungi calcium, magnesium, fluoride, sodium, copper, selenium, potassium dan banyak zat baik yang hanya dapat diperolehi dari air. Jika air di didih atau di tapis badan akan kehilangan semua zat tersebut. Mineral dan zat yang diperolehi melalui makanan adalah tidak sama dengan mineral dan zat yang diperolehi daripada minuman.

Ramai yang mempunyai masalah tulang, masalah sendi, masalah gigi, masalah buah pinggang, masalah rahim, masalah tenaga batin kerana kekurangan zat yang hanya dapat diperolehi melalui air. Oleh kerana mereka minum air yang di didih atau di tapis. Ingat zat yang di perolehi daripada air yang semulajadi tidak dapat di gantikan dengan makanan atau pil.

Semasa minum gunakan gelas dan rapatkan gelas dengan bibir, bibir harus basah semasa minum. Jangan menggunakan straw. Minum sedikit demi sedikit. Jangan minum tanpa dahaga.

Air paip lebih sesuai bagi badan dari air yang ditapis dengan berlebihan.

Laporan W.H.O
http://www.who.int/water_sanitation_health/dwq/nutrientsindw.pdf

No comments:

Post a Comment